تعداد صفحات:25
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
GPS چیست؟
GPS چگونه کار میکند؟
ماهواره های GPS
صفحه GPS
گیرنده GPS
سیستم موقعیت یاب جهانی و کاربرد آن در مریخ
آنتن دریافت کننده اطلاعات ارسالی از ماهواره ها
گیرنده (پردازش کننده اطلاعات دریافتی و تعیین کننده موقعیت محل آنتن)
نمونه ای از کاربردهای سیستم GPS
یک سیستم GPS برای مریخ

GPSچیست؟
(Global Positioning System) یک سیستم هدایت (ناوبری) ماهواره ای اســت شـامل شبکه ای از 24 ماهواره در گردش که در فاصله 11 هزار مایلی و در شش مدار مختلف قراردارند. این ماهواره ها در عرض 24 ساعت دوبار کامل بـــرگرد زمیــن میگردند (باسرعتی درحدود 108 مایل در ثانیه). ماهوارهای GPS به نام NAVSTAR شناخته میشوند. با استفاده از حداقل سه ماهواره یا بیشتر ، GPS میتواند طول و عرض جغرافیایی مکان خود را تعیین نماید. (که آن را تعیین دو بعدی مینامند.) و با تبادل با چهار (و یا بیشتر) ماهواره یک GPS میتواند موقعیت سه بعدی مکان خود را تعیین نماید که شامل طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع میباشد. با انجام پشت سر هم این محاسبات، GPS میتواند سرعت و جهت حرکت خود را نیز به دقت مشخص نماید. یک گیرنده GPS نه تنها ماهواره های قابل استفاده را تشخیص میدهد بلکه مکان آن ها را در آسمان نیز تعین میکند.(ارتفاع و زاویه)
این ماهواره ها به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده ساخته و در مدار قرار داده شده اند. این سیستم در ابتدا برای مصارف نظامی تهیه شد ولی از سال 1980 استفاده عمومی آن آزاد و آغاز شد.
خدمات این مجموعه در هر شرایط آب و هوایی و در هر نقطه از کره زمین در تمام ساعت شبانه روز در دسترس است. پدید آوردنگان این سیستم، هیچ حق اشتراکی برای کاربران در نظر نگرفته اند و استفاده از آن رایگان است.