تعداد صفحات:49
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
مقدمه
اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق
چارچوب نظری تحقیق
تولید مواد زائد جامد
ذخیره و جابجایی مواد زائد در محل تولید
جمع‌آوری مواد زائد جامد
روش جمع‌آوری خانه به خانه
روش انبار موقت
استفاده از روش های سنتی
استفاده از استقرار مخازن در معابر و خیابان ها
ضرورت وجود برنامه ذخیره موقت و ایستگاه های انتقال
بازیافت مواد زائد جامد
کمپوست مواد زائد جامد
کمپوست خام
کمپوست تازه
کمپوست کامل
کمپوست ویژه
روش سنتی
روش روباز
روش تکنیکی
مزایای کمپوست‌ سازی
معایب کمپوست سازی
حمل و نقل مواد زائد جامد
دفع مواد زائد جامد
آبرفت های فلات قاره
روانه‌های بازالت
لس
شیست
مخروط افکنه‌ها و آبرفت های دره‌ساز
انتخاب محل دفن زباله
دفع مواد زائد جامد بیمارستانی
سیستم مدیریت مواد زائد جامد شهری در ایران
موقعیت جغرافیائی منطقه مورد مطالعه
بیان مسأله، فرضیه‌ها و اهداف تحقیق
فرضیه‌های تحقیق
اهداف تحقیق
سابقه تحقیق در ایران
طرح‌های پژوهشی انجام شده در سطح شهرستان زابل
تشکیلات اداری و پرسنلی مواد زائد جامد شهر زابل
کلیاتی در ارتباط با خصوصیات اکولوژیکی منطقه مورد مطالعه
منابع

فهرست اشکال و جداول:
عناصر موظف و رابطه آن ها در سیستم مدیریت مواد زائد جامد شهری
بازیافت مواد معمولی و فوائد آن
بازیافت مواد مصنوعی و فوائد آن
مواد تشکیل دهنده کمپوست
تشکیلات سازمانی شهرداری شهر زابل
تشکیلات مربوط به جمع‌آوری مواد زائد جامد شهری زابل

مقدمه:
اجتماعات انسانی از دیرباز پس از مورد استفاده قرار دادن منابع مختلف طبیعی موجود بر روی کره زمین، قسمتهای غیرقابل مصرف و زائد آن را دفع می نمودند. این موضوع مشکل حادی را برای آن ها و محیط‌شان ایجاد نمیکرد. زیرا تعداد و توزیع انسان های موجود بر روی کره زمین به نسبت مساحت این کره خاکی خیلی کم بود اما امروزه به دلیل افزایش تعداد، توزیع جمعیت و به دنبال آن تحولات پدید آمده در میزان و کیفیت مواد مصرفی، معضل تولید و دفع زایدات به نحوه بارزی گریبانگیر حیات جوامع بشری به ویژه شهرها گردیده است. گرچه دفن بهداشتی مواد زائد جامد شهری، سال هاست که مورد استفاده قرار گرفته است و در بسیاری از نقاط دنیا توانسته است، بهداشت عمومی و سلامت جامعه را تامین کند ولی هنوز مورد قبول عامه مردم قرار نگرفته است. عناوینی مانند، دفن و دفن بهداشتی و تلنبار زباله بارها به جای یکدیگر مورد استفاده قرار گرفته‌اند و هنوز هم خیلی از مردم فرق بین دفن، دفن بهداشتی و تلنبار کردن زباله را نمیدانند. به عبارت دیگر در صورتیکه عملیات دفن مواد به صورت کاملاً استاندارد و براساس ضوابط صحیح و دقیق دفن بهداشتی صورت نگیرد مشکلات بهداشتی و زیست محیطی زیادی به وجود خواهد آمد. فقط یک محل دفن بهداشتی که در محل مناسبی قرار گرفته و از طراحی خوبی برخوردار باشد و نیز عملیات آن کاملاً صحیح و دقیق انجام پذیرد میتواند جواب گوی استانداردهای بهداشت عمومی و سلامت بوده، از شرایط لازم برای جلوگیری از آلودگی آب و خاک و هوا برخوردار باشد که در این جا بحث مدیریت دفع مواد زائد جامد شهری مطرح میگردد.
مواد زائد جامد شهری شامل تمام مواد زائد حاصل از فعالیت‌هایی است که در شهر انجام میگیرد. این مواد هم از نظر منبع تولید و هم از نظر خواص فیزیکی و شیمیایی تنوع بسیار زیادی دربر دارد. در یک شهر، بخش‌های مختلفی در فعالیت هستند و هر بخش نیز در تولید مواد زائد شهری نقش دارد. بخش‌های خانگی، تجاری، حمل و نقل، صنعتی، درمانی، بهداشتی و خدمات، هرکدام مواد زائدی با خصوصیات ویژه‌ای تولید میکنند. به همین دلیل هم، مواد زائد جامد شهری دارای طیف وسیعی است. از نظر حجم نیز از ذرات ریز گرد و غبار گرفته تا وسائل اسقاطی، مثل بدنه اتومبیل، یخچال و میز و صندلی، در این زائدات وجود دارند از نظر خطرناک بودن نیز، شامل مواد زائد غیرقابل فسادپذیر است و هم مواد زائد کاملاً خطرناک، مثل مواد زائد بیمارستانی را در بر میگیرد، از نظر فیزیکی و حجم ظاهری نیز طیف کاملاً ناهمگونی از زائدات در یک شهر بروز میکند. کمیت مواد زائد جامد شهری نیز ناهمگونی زیادی را شامل میشود.
عوامل اقتصادی، بافت شهری، کاربری های زمین، عوامل فرهنگی، تراکم در واحد سطح، فصول سال و عادات اجتماعی در کیفیت و کمیت مواد زائد جامد شهری موثر هستند. به عبارت دیگر، فاکتورهای زیادی در امر تولید مواد زائد شهری تاثیر دارند. به همین دلیل هم طراحی سیستم مدیریت مواد زائد جامد شهری از حساسیت و ویژگی های خاصی برخوردار است. برای یک طراحی موفق به اطلاعات و داده‌های اساسی از کلیه فاکتورهای موثر در سیستم مدیریت مواد زائد جامد شهری نیاز هست. این اطلاعات و داده‌ها را یا میتوان از طریق سازمان ها و ارگان های زیربط و درگیر با مدیریت مواد زائد جامد شهری بدست آورد و یا از طریق انجام پروژه‌های مشخص، این اطلاعات و داده‌ها را تولید کرد.