تعداد صفحات:31
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
چکیده
واژگان کلیدی
مقدمه
سوال اصلی تحقیق
بیان مسئله
عامل کارآیی سازوکار دولت چیست؟
دولت در نظریات بازاریابی و فعالیت های مربوط به بازار
دولت مرکانتالییستی
دولت فیزیوکراسی
دولت کلاسیکی
مکتب تاریخی
دولت حداقلی نوزیک و هایک
دولت نئو کلاسیکی
دولت سوسیالیستی
دولت کینزی
دولت رفاه
دولت در نظریه انتخاب عمومی یا مکتب اقتصادی سیاست
دولت در نظریه هزینه مبادله
نظریه اطلاعات
دولت در بازار و فعالیت های بازاریابی اسلامی
وظایف دولت اسلامی
اختیارات دولت اسلامی
مقایسه دولت اسلامی با دیگر دولتها
هدف نهایی فعالیت دولت
مالکیت منابع
اصل و عقلایی دخالت دولت
رابطه دولت و جامعه
دیدگاه درباره دولت
رابطه دولت و بخش خصوصی
سیاست گذاری
تامین اجتماعی و رفع فقر و بی عدالتی
تولید کالاهای عمومی
تولید کالاهای خصوصی دارای آثار جانبی مثبت و منفی
تولید کالاهای دارای انحصار طبیعی
توزیع مجدد درآمد
توازن اجتماعی
شیوه تصمیمگیری
نتیجهگیری
منابع و مأخذ
چکیده:
ظهور انواع نظریات درباره دولت در عرصه بازاریابی در دوران معاصر، لزوم
روشن ساختن جایگاه دولت در بازار اسلامی و فعالیت های بازاریابی و مقایسه
آن با دیگر نظریات را ضرور ساخته است. مقاله با بیان ویژگیهای کلی دولت در
مکاتب مرکانتالیست، فیزیوکرات، کلاسیک، مکتب تاریخی، نئوکلاسیک، کینز،
دولت رفاه، هزینه مبادله اطلاعات، انتخاب عمومی یا مکتب اقتصادی سیاست ضمن
بیان اهداف، وظایف، اختیارات و منابع در اختیار دولت اسلامی، تفاوتهای
دولت اسلامی را با دیگر دولتها روشن میسازد. مقایسه در موارد هدف نهایی
فعالیت دولت، مالکیت منابع، اصل عقلایی دخالت دولت، دیدگاه درباره دولت،
رابطه دولت و بخش خصوصی، سیاست گذاری، تامین اجتماعی و رفع فقر و
بیعدالتی، تولید کالاهای عمومی، تولید کالاهای دارای انحصار طبیعی، توزیع
مجدد درآمد، توزان اجتماعی و شیوه تصمیمگیری صورت گرفته و نشان میدهد که
دولت اسلامی مشترکاتی با برخی دولتها دارد؛ اما نمیتوان آن را جزو یکی
از آن دیدگاهها دانست؛ بلکه نظریه دولت اسلامی در عرصه اقتصاد به جهت
تفاوت در اهداف، شیوهها، ابزارها استقلال کامل دارد. مبتنی بر نظم خودجوش
است، نظم حاکم بر سازوکار دولت مبتنی بر سلسله مراتب است. تصمیمگیری در
دولت، ماحصل فرآیندهای سیاسی و بوروکراسی اداری است. تحلیلی که در این
مقاله از دولت ارائه میشود، عمدتا یک تحلیل کارکردی است.