تعداد صفحات:122
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
چکیده
اصلاحات و تعاریف
بهر (پارتی)
تیشو
مواد جاذب
رطوبت موجود
پوشک بچه
پوشش رویی
پوشش میانی
توده جاذب
لایه عبور دهنده و توزیع کننده
پودر جاذب
الیاف جاذب
نوار چسب پهلو
پوشک کامل با باله
پوشک کامل بدون باله
کش کمر
چسب بین لایه های مختلف
کش دور پا
نوار جلو
شناساگر رنگی
زمان جذب
مقدمه
تاریخچه پوشک
پوشک کودک چیست؟
ویژگی های پوشک کودک (مطابق سازمان استاندارد ملی ایران)
ویژگی کلی
ویژگی های اجزای پوشک
پوشش رویی
توده جاذب
پوشش میانی
ویژگی مجموعه پوشک
واکنش در برابر نور فرابنفش
ظرفیت نگهداری
درصد رطوبت موجود
درصد خاکستر مواد جاذب
جرم پوشک
درجه PH
عیوب ظاهری
پوشک بزرگسال
قابلیت های پوشک بزرگسال
موارد استفاده از پوشک بزرگسال
از واردات تا تولید
پدهای جاذب : (توده های جاذب)
سیر پیشرفت توده های جذب
سبک و سنگین کردن قیمت در برابر عملکرد
توده‌های جاذب فعلی
توده‌های جاذب : نسل بعدی
توده های جاذب و پوشک ها
منسوجات بی بافت
خصوصیات منسوجات بی بافت در پوشک
مقدمه
جزء اصلی با وظایف
جلوگیری از نشت کردن
کاهش دوباره تری
لطافت و نرمی
ایجاد سوراخ و روزنه های کوچک در سطح پارچه
موجدار کردن پارچه با استفاده از تکنولوژی
روش های شیمیایی
افزایش لطافت و تا حدودی خاصیت الاستیک
بهبود شرایط باندینگ
استفاده از الیاف با سطوح مقطع چند بعدی
نتیجه
سایر اجزا
پروسه ساخت و تولید
شکلگیری پدهای جاذب
آماده سازی منسوجات بی بافت
تیشو بخش جدا نشدنی از پوشک
اثر پالایش خمیر بر خواص کاغذ تیشو
مواد و روشها
نمونه های خمیر
پایلوت خط پالایش خمیر
مراحل پالایش خمیر
روشهای آزمون
بحث و نتایج
نرمی حجمی
قدرت جذب
شاخص کشش
مقاومت کششی تر
نتیجه‌گیری
روشهای آزمون
روش تعیین واکنش در برابر نور فرابنفش
توجه
نتایج آزمون
آزمون اندازه گیری درصد رطوبت موجود
وسائل آزمون
روش انجام آزمون
نتایج اندازه گیری درصد رطوبت موجود
اندازه گیری PH
لوازم آزمون
روش آزمون
نتایج آزمون
تعیین میزان دوباره تری و زمان عبور دهی
لوازم آزمون
روش آزمون
محاسبه و گزارش نتایج
جدول نتایج نهایی
روش تعیین نحوه پراکندگی پودر جاذب در پوشک
مواد و وسائل لازم
روش آزمون
مشاهدات
اندازه گیری اختلاف جرم پوشک های موجود در یک بسته
مشاهدات و نتایج
میانگین جرمی
جمع بندی
بسته بندی معرف شخصیت کالاست
طراحی چهره کالاست
کارشناسان و مصرف کنندگان چه میگویند؟
ایرانی یا خارجی؟
کدام کیفیت؟
قیمت نسبت به کیفیت
منابع و مراجع

فهرست جداول:
ابعاد توده جاذب
درصد رطوب
نتایج آزمون
مقدار وزنه و حجم ادرار آزمایشگاهی برای اندازه های مختلف

فهرست اشکال:
رابطه بین عملکرد مواد جاذب و قیمت بعنوان تابعی از هزینه مواد خام
نسل بعدی توده های جاذب
سطح مقطع های مرکز خالی و سه بعدی
آون و دسیکاتور
آون در دمای 104 درجه سلسیوس
نحوه قرار گیری پوشک ها در دسیکاتور
پوشک در ظرف حاوی 3 لیتر آب مقطر
مقایسه تغییرات حجم پوشک در حالت خشک و کاملا تر
دستگاه PH متر
نحوه قرار گرفتن پوشک در ظرف محلول رنگی
نحوه قرار دهی پوشک در زیر آب
خارج شدن آب اضافه از پوشک
نحوه قرار گیری پوشک بر روی ترازو

چکیده:
استاندارد پوشک بچه – ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی و روشهای آزمون برای نخستین بار در سال 1363 تدوین شد. این استاندارد بر اساس پیشنهادهای رسیده و بررسی و تایید کمیسیون های مربوط برای دومین بار مورد تجدید نظر قرار گرفت و در 241 اجلاس کمیته ملی استاندارد پوشاک و فرآورده های نساجی و الیاف مورخ 19/12/1387 تصویب شد. اینک این استاندارد به استناد بند یک ماده سه قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، مصوب بهمن ماه 1371، بعنوان استاندارد ملی ایران منتشر میشود.
برای حفظ همگامی و هماهنگی با تحولات و پیشرفت های ملی و جهانی در زمیته صنایع، علوم و خدمات استانداردهای ملی ایران در مواقع لزوم تجدید نظر خواهد شد و هر پیشنهادی که برای اصلاح و تکمیل این استاندارد ارائه شود، هنگام تجدید نظر در کمیسیون فنی مربوط مورد توجه قرار خواهد گرفت. بنابراین باید همواره از آخرین تجدید نظر استانداردهای ملی استفاده کرد.
این استاندارد جایگزین استاندارد ملی ایران شماره 2528 سال 1381 است.
هدف از تدوین این استاندارد تعیین ویژگی ها، نمونه برداری، روش های آزمون، بسته بندی و نشانه گذاری پوشک بچه در اندازه های کوچک و بزرگ میباشد.
دامنه کاربرد:
این استاندارد در مورد ویژگی های فیزیکی و شیمیایی و روشهای آزمون پوشک بچه آماده عرضه به بازار مصرف کاربرد دارد و این استاندارد شامل ویژگی های میکروبیولوژی پوشک بچه نمیگردد.

مقدمه:
بازار متنوع محصولات بهداشتی، هم قدرت انتخاب مصرف کننده را بالا میبرد و هم دقت بیشتری را هنگام خرید میطلبد. دو محصول مهم بهداشتی که در سبد خرید خانواده‌ها از هر قشر و طبقه‌ای قرار دارند، نوار بهداشتی و پوشک بچه هستند، بنابراین بازار وسیعی از مصرف کننده را در اختیار دارند. اما این دو نوع محصول به دلیل ویژگیهای خاصشان، توجه و دقت بیشتری را درموقع خرید میطلبند. از ویژگیهای متمایز کننده نوار و پوشک یکی رابطه مستقیم آن ها با سلامت مصرف کننده است و نیز این که تبلیغ و اطلاع رسانی در مورد این محصول به دلیل ضوابط تبلیغاتی ایران با مشکلات رو به روست و همچنین شرم و و خجالت خانم‌ها هنگام خرید.
رشد سریع قیمت مواد اولیه همواره تولیدکنندگان پوشک و نوار بهداشتی را مجبور به کم کردن یا حذف برخی هزینه های جانبی برای رقابت در بازار می نماید. از طرفی مساله کیفیت همواره مورد تاکید تولیدکنندگان برای رقابت در بازار می باشد. در نتیجه استفاده از موادی که راندمان تولید را در یک شیفت افزایش دهد و ارزش افزوده بیشتری را نصیب تولیدکنندگان نماید، بسیار حائز اهمیت است.
در دنیای امروز بیش از 50 درصد تولید کنندگان پوشک و نوار در حال ضرر و یا در معرض ورشکستگی هستند و همین امر همه تولید کنندگان را بر کاهش هزینه ها و افزایش راندمان مصمم نموده است، بطوری که بدون برنامه ریری استراتژیک بسیاری از تولیدکنندگان از بازار حذف خواهند شد.
از این رو در این گزارش سعی شده است نکات اساسی که در مورد پوشک بچه وجود دارد بررسی شود و ضعف و کمبودهایی که در حوزه این محصول مهم بهداشتی مشاهده می شود، بیان گردد تا هم تولید کنندگان در ارتقای کیفیت محصولات خود بکوشند و هم تلاشهایی برای تغییر وضعیت موجود صورت گیرد.
از طرفی بازار پوشک و نوار بسیار گسترده و در حال رشد بوده و تنها شرکت هایی که با برنامه ریزی صحیح توانایی مقابله با شرایط سخت دورهای بازار را دارند، با آینده ای مطمئن رو به رو خواهند شد.