تعداد صفحات:249
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
مقدمه
تاریخچه مختصری از روانشناسی ورزش
روانشناس ورزش چه کسی است؟
فصل اول
بخش اول - نقد عملکرد ورزشی
عملکرد خوب و بد
عملکرد خوب، باخت
عملکرد ضعیف، برد
عملکرد ضعیف، باخت
خلاصه
بخش دوم - سطح انگیختگی/ فعال سازی
کاهش انگیختگی/ فعال سازی
افزایش انگیختگی
بخش سوم - کنترل و هدایت انرژی
شناخت سطح انرژی
کنترل سطح انرژی
هدایت سطح انرژی
تمرکز بر نشانه های صحیح
کنترل کردن موقعیت ها و نه کنترل شدن به وسیله آن ها
متفرق شدن تمرکز از روی نشانه های صحیح
مغروق شدن درآنچه رخ میدهد
خلاصه
بخش چهارم - فنون آرمیدگی
فوائد آرمیدگی چیست؟
مدیریت و کنترل تنش
فوائد فیزیولوژیک
خودگردانی
آرمیدگی بعنوان پایه ای برای تمرین ذهنی
فنون آرمیدگی
خلاصه
بخش پنجم - تمرین تجسمی
تمرین ذهنی برای اجرای بهتر
ورزش های گروهی و فردی
فوائد تمرین ذهنی
استفاده از تمرین ذهنی
تمرین
تعیین اهداف
خلق صحنه
تمرین ذهنی خودکار
مرور مهارت
مسابقه
تمرین ذهنی اجرای ورزشی
نکات مهم برای تمرین ذهنی کارآمد
منبع این بخش
فنون تمرین ذهنی برای دو و میدانی
تمرینات آرمیدگی
تمرین ذهنی
بخش ششم - تمرکز
تمرکز و توجه
نتیجه نهایی
نکته کلیدی
نکات قابل ذکر دیگر در تمرکز
خلق و خوی تمرکز
نکات کلیدی
تمرکز و آشنایی
کلام آخر
به سوی تمرکز بهتر
جهت
زمان
پهنا
طول
عوامل موثر در تمرکز
خودگفتاری
اعتماد به نفس
علائق و اهداف
فشار و هیجانات
آسیب جسمی و خستگی
افزایش تمرکز
تمرین مرکزگرایی
بخش هفتم - اطمینان
اعتماد به نفس - عاملی مهم برای بهترین عملکرد ورزشی
آماده سازی
نکات قابل توجه
اعتماد به نفس در مقابل اعتماد به تکلیف
نگرش ها و اثراتشان روی اجرا
خلاصه
قرار گرفتن در چهارچوب صحیح ذهن
خودگفتاری
استفاده از خودگفتاری
افکار و هیجانات
خود انگاره
فنونی برای تکامل چهارچوب صحیح ذهن
تمرین ذهنی
آرمیدگی
تصویر سازی ذهنی
خودهیپنوتیزم
خوداثباتی
فصل دوم
بخش اول - انگیزش و ورزش
انگیزش درونی و بیرونی
دیدگاه های انسانی به انگیزش
تئوری نیازهای مازلو
ارزیابی تئوری مازلو
انگیزه پیشرفت
تئوری انگیزه پیشرفت مک کلند و اتکینسون
ارزیابی تئوری مک کلند واتکینسون
ترس از موقعیت
ارزیابی تئوری FOS
بخش دوم - رویکردهای شناختی نسبت به انگیزش
اسناد
اسنادهای درونی و بیرونی
مدل اسناد وینر
ارزیابی مدل وینر
ناامیدی آموخته شده و آموزش بازسازی اسناد
خودباوری
ارزیابی سازه خودباوری
پژوهش معاصر روی انگیزه مشارکت ورزشی
فصل سوم
مقدمه - تنیدگی
بخش اول - تنیدگی و زندگی حرفه ای
بخش دوم - هزینه تنیدگی
تنیدگی خلبان های خطوط تجاری
تنیدگی کارگران سکوهای صنایع تصفیه نفت و گاز
تنیدگی کارمندان مراکز هسته ای
بخش سوم - تنیدگی در پاره ای حرفه های پزشکی و پیراپزشکی
تنیدگی دندانپزشکان
تنیدگی پرستاران
تنیدگی مدیران موسسات
بخش چهارم - تعامل سیستم ها و شکل گیری پاسخ های ارگانیزم نسبت به
تنیدگی
نقش هورمون ها
محور هیپوفیز - غدد فوق کلیدی
مکانیزم های تسریع کننده و بازدارنده ترشحات
بیماری های تنیدگی
بیماری های ناشی از کم - سازش یافتگی یا فزون- سازش یافتگی
بخش پنجم - زنان در برابر تنیدگی
نشانگان (سندرم) تنیدگی زنان
تنیدگی زنان کارمند
بیماری های تنیدگی ناشی از رویدادهای استثنایی، تهاجم های عصر جدید و زندگی
در محیط های افراطی
فصل چهارم
بخش اول - پیشگیری و درمان تنیدگی
شیوه های سنتی و جدید در پیشگیری از تنیدگی
شیوه های سنتی
شیوه های جدید
بخش دوم - درمانگری ها و روش های مبارزه علیه تنیدگی
تنش زدایی بدنی
تنش زدایی روانی
تنش زدایی با استفاده از ابزار فنی
روش های روان درمانگری
بخش سوم - پیشگیری و درمان تنیدگی در موسسات
نتیجه
فصل پنجم
افسردگی در ایران
بخش اول - افسردگی در ایران
شخصی ملی
افسردگی در غرب
نقدی بر روانشناسی افسردگی غرب
فصل ششم
اعتماد به نفس اهمیت و نقش بازی
بخش اول - اعتماد به نفس
خودپنداره
خودپنداره آموختنی و قابل تغییرات
خویشتنداری و تاثیر آن بر اعتماد به نفس کودک
ظاهرسازی و پرورش خودپنداره غیرواقعی
روش های تقویت خودپنداره کودک
بخش دوم - اهمیت و نقش بازی
بازی و رشد خود
انواع بازی
بازی های حرکتی و پرجنب و جوش
دستکاری کردن و بازهای اکتشافی
بازی های تقلیدی
بازی های سازنده
بازی های نمایشی
بازی های قانونمند
فصل هفتم
بخش اول - چگونه بر کم تحرکی غلبه کنیم
شیوه های تجربی برای رهایی از کم تحرکی
فصل هشتم
چگونه سلامتی به دست آورده خود را حفظ کنید
فصل نهم
درمان اختلالات روانی با ورزش
درمان استرس با یوگا
کلاشا - منبع استرس
میدان های انرژی در بدن
تحقیقات علمی یوگانیدرا
ساماسکاراها
غذا خوردن تحت استرس
غذا، منبع پرانا
اشتهای خود را از بین نبرید
آداب غذا خوردن همان قدر اهمیت دارند که خود غذا اهمیت دارد
نوشیدن آب
احترام به غذا
تجسم سیر غذا
مقابله با استرس با روش SIT
ورزشکاران
فصل دهم
پایان نامه
بررسی اثرات تربیت بدنی بر فشارهای جسمانی - روانی با عنوان شاغل و ارایه
الگوی بهینه ورزشی
بررسی اثر ویتامین C,E در پیشگیری از ضعف سیستم ایمنی در ورزشکاران
مقایسه رشد اجتماعی و اختلالات رفتاری دانش آموزان کم توان ذهنی ورزشکار
و غیر ورزشکار در شهر تهران
فصل یازدهم
ترجمه مقالات اینترنتی
تراکم استخوان و افسردگی
تائید جنسیت در افسردگی - یافتههای واگیر شناسی بدست آمده از مطالعات II و DEPRESI
خدمات جمعی رفاهی براساس جنسیت افراد، ورزش و بازآفرینی نیروی از دست رفته زنان در زمان ابتلا به افسردگی در ایتون
ارتباط کاهش سطح افسردگی در بزرگسالان با انجام حرکات ورزشی درحد متعادل
فصل دوازدهم
منابع
منابع فارسی
منابع پایان نامه ای
منابع اینترنتی با سایت Ebscohost
مقدمه:
تاریخچه مختصری از روانشناسی ورزش:
روانشناسی ورزش به شکل های مختلف از همن زمانی که روانشناسی پا به عرصه وجود گذاشت، به وجود آمده است. نخستین مطالعه ثبت شده در روانشناسی ورزش در قرن نهم انجام شده است. نورمن تریپلیت آن چه را که بعنوان نخستین آزمایش در روانشناسی اجتماعی و نخستین آزمایش در روانشناسی ورزش ذکر میشود را انجام داد.
تریپلیت پدیده تسهیل اجتماعی (بطور مفصل در فصل شش مورد بحث قرار میگیرد) را مورد بررسی قرار داد. او ثابت کرد که دوچرخه سواران تمایل دارند وقتی با شخص دیگری مسابقه میدهند نسبت به زمانی که به تنهایی دوچرخه سواری میکنند، سریع تر برانند. اما تریپلیت پژوهش مربوط به ورزش را بیشتر دنبال نکرد و تا 1920 که اصول روانشناسی ورزش بطور رسمی به ثبت رسید، کاری در این مورد انجام نگرفت.
در 1925 کلیمن گریفث آزمایشگاه پژوهشی ورزش را در دانشگاه الینوئز تاسیس کرد. گریفث، که روانشناسی ورزش را تثبیت کرد و کرسی دانشگاهی برای آن به وجود آورد، دو کتاب درسی مهم را نیز منتشر ساخت و بعنوان مشاور تیم های حرفه ای ورزشی به کار خود ادامه داد، به همین دلیل اغلب به پدر روانشناسی ورزش معروف است. اما روند اولیه روانشناسی ورزش بسیار کند بود و آزمایشگاه پژوهشی ورزش در 1932 به دلیل فقدان بودجه تعطیل شد.
بین 1930 و 1960 (حداقل در جهان غرب) فعالیت های اندکی در رشته روانشناسی ورزشی انجام گرفت. در اتحاد جماهیر شوروی (سابق) روانشناسی ورزش بطور رسمی مدت کوتاهی بعد از جنگ جهانی دوم مطرح گردید. البته بدست آوردن اطلاعات صحیح راجع به عملکرد روانشناسی ورزش شوروی در دوره جنگ سرد دشوار است، اما عموماً باور بر این است که، در خلال بازی های المپیک ملبورن (1960) تیم های اروپا شرقی برای تیم های ملی خود روانشناسان ورزشی استخدام کردند.
مسلماً میدانیم که در اوایل 1970 تیم های روسیه و آلمان غربی برای افزایش عملکرد ورزشکارانشان در رویدادهای بین المللی روانشناسان ورزشی استخدام کردند.
روانشناسی ورزشی در آمریکا از 1960 فعالیت مجدداش را شروع کرد و چند سال بعد در انگلیس و باقی کشورهای اروپایی شکل گرفت. این رشته به سرعت در جهان توسعه یافت و از جدیدترین اصول علمی برخوردار گردید. جالب است که تا اخیراً مطالعه روانشناسی ورزش دقیقاً به جای قرار گرفتن در قملرو روانشناسی در حوزه علوم ورزشی قرار دسته بندی میشد. اما این موضوع به مرور تغییر مکان داد، بطوریکه در 1986 انجمن روانشناسی شناخت و در 1993 جامعه روانشناختی انگلیس بخش روانشناسی تمرین و ورزش را تاسیس کرد.
روانشناس ورزش چه کسی است؟
این سوال میتواند به دو روش مطرح شود: چه کسانی میتوانند خودشان را روانشناسان ورزشی معرفی کنند و روانشناسان ورزشی چه کاری انجام میدهند؟ در مورد پرسش نخست، فعلاً در انگلیس ثبت نام اجباری روانشناسان ورزشی وجود ندارد، بنابراین (از لحاظ نظری) هر کسی میتواند خودش را یک روانشناس ورزش معرفی کند. البته، غیر اخلاقی است که کسی به اندازه کافی آموزش ندیده باشد و بخواهد از عنوان روانشناس ورزش استفاده کند. انجمن علوم تمرین و ورزش انگلیس دفتری برای ثبت نام روانشناسان ورزشی دارد. در کنفرانس سالیانه 1998 بخش روانشناسی انجمن روانشناختی تمرین و ورزش انگلیس اصول اعطای عنوان روانشناس اخبره ورزش (اختصاصاً به افراد واجد شرایط) را تصویب کرد. برای ثبت نام در دفتر BASES بعنوان روانشناس ورزش، یا فرد بایستی ابتدا مدرک روانشناسی و سپس درجه بالاتری در رشته ورزش داشته باشد یا ابتدا مدرک علوم ورزشی و سپس درجه بالاتری در روانشناسی ورزشی بگیرد.
برای دستیابی به اجازه نامه از جامعه روانشناختی انگلیس، ابتدا بایستی شخص دارای مدارک روانشناسی تایید شده جامعه روانشناختی انگلیس باشد و سپس دوره آموزش کار عملی تحت نظارت بعد از دوره لیسانس مصوب این جامعه را بگذارند.
مباحثی پیرامون اعتبار بخشی روانشناسان ورزش وجود دارد. طرح نام نویسی BASES از روانشناسان ورزش تنها از 1992 پا به عرصه وجود گذاشت و تعداد زیادی از روانشناسانی که قبلاً بعنوان روانشناسان ورزش کار میکردند یا نام نویسی نکردند و یا واجدالشرایط تشخیص داده نشدند. آنشیل خاطر نشان ساخت بسیاری از روانشناسان که تمام وقت با ورزشکاران کار میکردند، یا فرصت لازم برای جمع آوری مدارک را پیدا نکردند، یا اصلاً تمایلی به ادامه روند طولانی مدت شیوههای مورد نیاز برای نام نویسی را نداشتند و بدین ترتیب این نام نویسی برخی از مجرب ترین اساتید در حوزه روانشناسی ورزش انگلیس را در بر نمیگیرد.
از طرف دیگر، نام نویسی اجباری ملاکی برای رهایی عموم از تردیدها یا شناخت روانشناسان ورزشی غیر واجد شرایط را فراهم آورد. موضوع اعتباربخشی روشی برای مجبور ساختن کسانی است که از عنوان روانشناس استفاده میکنند، تا قانوناً ثبت نام نمایند، بطوریکه هم اکنون این موضوع در برخی از کشورها به واقعیت پیوسته است و احتمال دارد این مورد در قرن آینده در انگلیس نیز انجام پذیرد.
راجع به سوال دوم باید گفت، کار روانشناسان ورزش کاملاً متنوع است. انجمن روانشناسی ورزش اروپا (1996) سه تکلیف مهم مربوط به روانشناسان ورزش را شناسایی کرد.
پژوهش - تحقیق در همه جنبه های روانشناسی ورزش؛ هم نظری و هم عملی.
تعلیم و تربیت - آموزش دانشجویان، کارمندان و ورزشکاران در حوزه روانشناسی.
کاربرد - اندازه گیری و مداخله در مسائل مربوط به ورزش. این جنبه میتواند شامل عمل بعنوان مشاور برای کل تیم یا مشاوره کردن با تک تک اعضای تیم باشد.
به دلیل این که روانشناسی ورزش رشته ای جدید و گسترده است، این امکان برای روانشناسان ورزش هست تا دانسته هایشان رادر تمام جنبه ها رشد دهند. امروزه، ملاحظه خواهید کرد که رشته های تخصصی بسیار زیادی در روانشناسی ورزش شکل گرفته است. برای مثال یک روانشناس ممکن است متخصص حوزه انگیزش باشد. آن ها ممکن است صرفاً در موضوع انگیزش به پژوهش بپردازند، به مربیان راجع به انگیزش آموزش دهند و ممکن است با افراد ورزشکار در جهت بهبود انگیزشان کار کنند.