تعداد صفحات:48
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
تعریف و اهمیت تربیت
تربیت چیست؟
وظیفه تربیت
هدف از تربیت
روش های اصلی تربیت
عاملان تربیت
والدین
اجتماع
عاملان دیگر
حساس ترین دوران زندگی
ضرورت شناخت مراحل تربیت کودک
مهارت های اساسی زندگی
اعتماد به نفس و استقلال
انگیزه
تلاش (رغبت به انجام کارهای سخت)
مسئولیت پذیری
خلاقیت
پشتکار
توجه به دیگران
کار گروهی
عقل سلیم
حل مشکلات
تمرکز
خانواده سمبل آرامش و امنیت
شیوه های تربیت صحیح کدامند؟
احساس وابستگی
کودکان واقعا چه چیزی را می طلبند؟
برای کودکان حرمت قائل شویم
نقش خانواده در سلامت روانی کودکان
بچه ها بهشتی هستند
11 روش ساده و موثر برای تربیت و پرورش کودکی شاد
برسی تحلیلی تنبیه از منظر روایی روانشناسی
تعریف تنبیه
تنبیه با تشویق؟
آفرین کافی نیست روش جدید برای تمجید کردن
تشویق موثر
با عمل تربیت کنید نه با زبان
تقلید
آغاز برون گرایی (آیین تربیت)
خانواده و نقش آن در ابراز محبت و مهرورزی
کلید تربیت صحیح یا ..
چاره چیست؟
پندهای کوچک موفقیت های بزرگ
پنج پیام مثبت پدران و مادران
اشکالی ندارد متفاوت باشی
اشکالی ندارد اشتباه کنی
اشکالی ندارد که احساسات منفی ات را بروز دهی
اشکالی ندارد بیشتر خواهی
اشکالی ندارد که نه بگویی ولی یادت باشد پدر و مادر رئیس هستند
چند نکته لازم در تربیت کودکان
نتیجه گیری
منابع
تعریف و اهمیت تربیت:
بطور خلاصه تربیت عبارت است از ایجاد تغییرات مطلوب در انسان و به عبارت
دیگر و بهتر: ایجاد تحولات ثمربخش در محیط زندگی انسان به منظور ساختن و
شکوفایی استعدادهای آدمی و یا تربیت عبارت است از پروردن قوای جسمی و روحی
انسان برای وصول به کمال مطلوب و انتقال طرز تفکر و احساس و عمل یک جامعه
به آیندگان.
تربیت چیست؟
تربیت از سویی علم است چون دارای موضوع و هدف و روش است.
از سویی فن است زیرا جریان نشو و مای قوای انسانی با فنونی باید تحت مراقبت آید. ممکن است فردی باسواد و عالم باشد ولی معلم نباشد.
تربیت از سویی هنر است چون در آن توجه به لطافتها و ریزه کاری هایی است که برای دوباره ساختن و سازمان دادن ضروری است.
از سوی دیگر خدمت است به خود فرد و به جامعه انسانی است و به وسیله آن میتوان فرد را موجودی مفید ساخت و به حقیقت آدمیت واصل کرد.
وظیفه تربیت:
وظیفه تربیت در عبارتی کوتاه عبارت است از : سازندگی و آفرینندگی، ساختن و
سازمان دادن. تلاش برای ایجاد تعادل بین نیازها و تعدیل تمایلات و غرایز.
با دیدی وسیعتر میتوان گفت: تربیت وظیفه دارد سه جنبه آدمی را بسازد: تن،
سر، روان و در جمع، فرد را به ایجاد رابطهای صحیح بین خود و خدا و جهان
قادر سازد. او را فردی مفید و موثر برای جامعه بسازد. انسانی بیافریند که
دارای میل وصول به ارزش های عالی باشد. قدرت ابتکار و تصمیم گیری داشته
باشد. آداب زندگی را بداند. در مسیر جریانات اجتماعی و بر کنار از هر گونه
پیش داوری باشد.
تربیت وظیفه دارد انسانی بسازد که زندگی اش بر اساس معیارها و ضوابط
اندیشیده، مبتنی بر استقلال شخصیت عدالت اجتماعی. شناخت زیبا و انتخاب
احسن، مبانی اخلاقی و انسانی باشد.
هدف از تربیت:
هدف از تربیت سازندگی و آفرینندگی مداوم و تلاش برای تعدیل و تعادل بین
نیازها و تمایلات است و در جمع غرض اینست که دست فرد را گرفته و زمینه رشد
او را از هر سو بدان گونه فراهم کنند که به نقطه مورد نظر برسد.