تعداد صفحات:137
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
چکیده
فصل اول : کلیات پژوهش
مقدمه
بیان مساله
اهمیت و ضرورت مساله
اهداف پژوهش
فرضیههای پژوهش
متغیرهای پژوهش
تعاریف نظری و عملیاتی
فصل دوم : گستره نظری مساله مورد بررسی و پژوهشهای مربوط به آن
کمالگرایی
نظریههای کمالگرایی
کمالگرایی از دیدگاه اسلام
انواع کمالگرایی
ابعاد کمالگرایی
ویژگی افراد کمالگرا
کمالگرایی والدین
عزت نفس
اهمیت عزت نفس
علل پیدایش عزت نفس
جراتورزی
ویژگی های شخصیتی جرات ورزانه
خودکارآمدی
مولفههای خودکارآمدی
منابع خودکارآمدی
مروری بر پژوهشهای انجام شده
فصل سوم : روش پژوهش
طرح پژوهش
جامعه آماری
نمونه آماری
روش نمونهگیری
ابزارهای اندازهگیری
مقیاس کمالگرایی اهواز
پایایی مقیاس کمالگرایی اهواز
اعتبار مقیاس کمالگرایی اهواز
شیوه نمرهگذاری مقیاس کمالگرایی اهواز
آزمون عزت نفس کوپر اسمیت
اعتبار آزمون عزتنفس کوپر اسمیت
پایایی آزمون عزتنفس کوپر اسمیت
شیوه نمرهگذاری آزمون عزتنفس کوپر اسمیت
پرسشنامه جرات ورزی گمبریل وریچی
پایایی پرسشنامه جرات ورزی گمبریل وریچی
اعتبار پرسشنامه جرات ورزی گمبریل وریچی
شیوه نمرهگذاری پرسشنامه جرات ورزی گمبریل وریچی
مقیاس خودکارآمدی عمومی
پایایی مقیاس خودکارآمدی عمومی
اعتبار مقیاس خودکارآمدی عمومی
شیوه نمرهگذاری مقیاس خودکارآمدی عمومی
روند اجراء و جمعآوری اطلاعات
روشهای آماری در تحلیل دادهها
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل دادههای آماری
دادههای توصیفی پژوهش
ارزیابی فرضیههای پژوهش
فصل پنجم : بحث و نتیجهگیری
خلاصه و نتیجهگیری
بحث و جمع بندی
محدودیتهای تحقیق
پیشنهادها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی رابطه کمالگرایی والدین با عزتنفس، جرات ورزی و
خودکارآمدی فرزندان آن ها در بین دانشآموزان دختر دبیرستانهای منطقه 7
آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 86- 85 است. بدین منظور تعداد 130
نفر از دانشآموزان دختر مقطع متوسطه منطقه 7 آموزش و پرورش شهر تهران به
شیوه نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند. نوع پژوهش توصیفی از نوع همبستگی
بود. ابزار مورد استفاده مقیاس کمالگرایی اهواز، آزمون عزت نفس کوپر
اسمیت، آزمون جراتورزی گمبریل و ریچی و مقیاس خودکارآمدی عمومی بود. به
منظور تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج
نشان داد که بین کمالگرایی والدین و عزت نفس، جراتورزی و خودکارآمدی
فرزندان همبستگی منفی معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین
کمالگرایی مادران و عزت نفس، جراتورزی و خودکارآمدی فرزندان همبستگی قوی
تری وجود دارد.
مقدمه:
بی تردید کمال گرایی یکی از ویژگی های شخصیتی میباشد که میتواند هم سازنده،
مفید و مثبت باشد و هم نوروتیک و کژ کنش. نیروی انگیزشی هر فرد به سوی رشد
و خود شکوفایی است. همه افراد نیاز دارند که توانایی های بالقوه خود را تا
بالاترین اندازه ممکن شکوفا کنند و به رشدی فراتر از رشد کنونی خود دست
یابند. گرایش طبیعی افراد حرکت از مسیر تحقق توانایی های بالقوه خودش است،
هرچند ممکن است در این راه با برخی موانع محیطی و اجتماعی رو به رو شوند.
البته رسیدن به کمال و شکوفا ساختن استعدادها و توانایی های نهفته و بالقوه
فرد به خودی خود بسیار ارزشمند است و در این وادی کمالگرایی امری مثبت و
پسندیده است ولی آنچه که به آن اشاره شده است جنبه افراطی یا منفی
کمالگرایی است.
کلی اینک (1998) کمالگرایی را اعتقاد فرد به کامل بودن و احساس اضطراب و
فشار روانی بالا و ترس از این که نتواند مطابق انتظارات خود زندگی کند،
تعریف میکند.
طبق نظریت (1984) کمالگرایی یک پدیده ناتوان کننده شایع است و کمالگرایان
به حالات عاطفی منفی مثل احساس گناه، احساس شکست، عزت نفس پایین و
مسامحهکاری حساس هستند.