تعداد صفحات:159
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
چکیده
مقدمه
فصل اول – کلیات تحقیق
تعریف و بیان مسأله
تفکر سیستمی
تسلط فردی
مدلهای ذهنی
نگاه مشترک به آینده
یادگیری سیستمی
اهمیت مسأله
جایگاه سازمان یادگیرنده در آموزش و پرورش
هدف تحقیق
سوالات تحقیق
تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق
مدرسه دولتی
مدرسه غیر انتفاعی
سازمان یادگیرنده
تفکر سیستمی
تسلط فردی
مدل های ذهنی پویا
نگاه مشترک به آینده
یادگیری تیمی
یادگیری سازمانی
تفاوت بین دو مفهوم یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده
فصل دوم – ادبیات تحقیق
بخش اول – پیشینه نظری تحقیق
سیر تحولات نظریههای سازمان و مدیریت
سابقه سازمان یادگیرنده
تئوری یادگیری سازمانی
تعاریفی از یادگیری سازمانی
سازمان یادگیرنده
یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده
نقش مکاتب فکری در سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی
اصول سازمانهای فراگیر از نظر پیترسنج
تفاوت سازمان های یادگیرنده با سازمانهای سنتی
بررسی و مقایسه نظریه پیترسنج با نظریه صاحب نظران دیگر
چگونه یک سازمان یادگیرنده با سازمانهای دیگر متفاوت است؟
اجزای سازنده سازمان یادگیرنده
سازمان یادگیرنده در آینده
راهبردهای ایجاد و گسترش سازمان یادگیرنده
راهکارهای اجرایی سازمانهای یادگیرنده
مزایای ایجاد سازمان یادگیرنده
تغیرات ساختاری لازم براساس سازمان یادگیرنده در درون سازمان موجود (مدارس)
مدارس یادگیرنده
ویژگی های مدرسه یادگیرنده
مقایسه مدارس دولتی و غیرانتفاعی
بخش دوم – بررسی پیشینه تحقیق
نتیجهگیری
فصل سوم – روش تحقیق
روش تحقیق
جامعه آماری
نمونه و روش نمونهگیری
روش جمعآوری اطلاعات
روش تجزیه و تحلیل دادهها
فصل چهارم – تجزیه و تحلیل یافتهها
اطلاعات توصیفی گروه نمونه
جمعبندی
فصل پنجم – نتیجهگیری و پیشنهادات
بحث و نتیجهگیری
محدودیتهای پژوهشی
فهرست منابع
ضمائم
فهرست اشکال:
مکاتب فکری، مفاهیم و سطوح یادگیری
ابعاد یادگیری سازمانی
تفاوت سازمان یادگیرنده با سازمان سنتی
مقایسه اصول سازمان یادگیرنده پیترسنج، صاحب نظران دیگر
سازمان یادگیرنده در مقایسه با سازمان غیر یادگیرنده
طبقهبندی کلی سازمانها (با ویژگیهای مشابه)
ساختار تعاملی مدارس یادگیرنده
چرخه یادگیری
ارتباط واضح چهارچوب تئوریک بین دو جریان (سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی)
تعداد افراد تکمیل کننده پرسشنامه به تفکیک سمت در دو نوع مدرسه در منطقه 2 شهر تهران سال 87-86
تناظر سوالات پرسشنامه دبیران و مدیران با 5 اصل سازمان یادگیرنده پیترسنج
توزیع فراوانی و درصد مدارس
توزیع فراوانی مدارس
توزیع فراوانی و درصد افراد نمونه بر حسب سمت
توزیع فراوانی بر درصد افراد نمونه بر حسب سمت
توزیع فراوانی و درصد افراد نمونه برحسب سابقه خدمت
توزیع فراوانی و درصد افراد نمونه بر حسب سابقه خدمت
توزیع فروانی و درصد افراد نمونه برحسب مدرک تحصیلی
توزیع فراوانی و درصد افراد نمونه بر حسب مدرک تحصیلی
توزیع فراوانی و درصد افراد نمونه برحسب رشته تحصیلی
توزیع فراوانی بر حسب رشته تحصیلی
چکیده:
امروزه مفهوم نوینی که با پیچیده شدن محیط سازمانها مطرح میشود، مفهوم
سازمان یادگیرنده میباشد. هر چقدر عدم اطمینان محیطی (پیچیدگی و تغییرات
محیطی) بالا باشد، سازمانها نیاز بیشتری به دانستن و آگاهی گسترده از
عوامل محیطی دارند تا بتوانند خود را با تغییرات و تحولات محیطی تطبیق
دهند. سازمان یادگیرنده را نوعی از سازمان به شمار می آورند که هدف اصلی آن
یادگیری است و آموزش و یادگیری در آن نهادینه شده است.
سازمان یادگیرنده در طول زمان می آموزد، تغییر میکند و عملکردش را متحول
میسازد. سازمان یادگیرنده سازمانی است که عملکردهایش از طریق آگاه شدن و
درک بهتر بهبود می یابد و اصلاح میشود.
برای ایجاد و توسعه سازمانهای یادگیرنده لازم است گامهای اولیه را از
مدارس و ایجاد عادت به تفکر خلاق و یادگیری دائمی در تربیت شوندگان آغاز
کنیم. کسب اطلاعات درست یادگیری در سنین خردسالی و در سال های نخستین مدرسه
شکل میگیرد و در طول حیات ادامه مییابد. مهارتهای شناختی درست لازمه
پیشرفت تحصیلی و ایجاد رغبت و انگیزه برای یادگیری میباشد. یادگیری تنها به
سال هایی که در مدرسه میگذرد اختصاص ندارد ایجاد فرهنگ یادگیری و تبدیل
مدارس به سازمانهای یادگیری مستلزم نگاهی دیگر به آموزش و برنامهریزی آن
است.
در تحقیق حاضر، حجم نمونه تحقیق 94 نفر شامل 75 دبیر و 19 مدیر بوده که
البته این افراد از 7 دبیرستان یعنی 2 دولتی و 5 غیرانتفاعی با استفاده از
روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از جامعه 25 مدرسهای انتخاب شده است. با
استفاده از روش تحقیق توصیفی و به کاربردن پرسشنامهای که حاوی 30 سوال 5
گزینهای بود، دیدگاه دبیران و مدیران دبیرستان های دخترانه منطقه 2 شهر
تهران، نسبت به یادگیرنده بودن سازمانشان (مدرسه) سنجیده شد. اطلاعات حاصله
با بهرهگیری از آمار توصیفی(فراوانی،درصد، جداول، نمودارها) مورد تجزیه و
تحلیل قرار گرفت و از تجزیه و تحلیل دیدگاه دبیران و مدیران، رشته تحصیلی،
مدرک تحصیلی، سابقه خدمت و … نتایج زیر به دست آمد.
1) مدارس غیرانتفاعی منطقه 2 شهر تهران بیش از مدارس دولتی این منطقه از ویژگی ها و اصول یک سازمان یادگیرنده برخوردارند.
2) اصول و ویژگی های سازمان یادگیرنده در گروه دبیران بیش از گروه مدیران است.
3) با بالا رفتن سابقه خدمت و مدرک تحصیلی افراد به سمت ویژگی ها واصول سازمان یادگیرنده میروند.
4) با توجه به رشته تحصیلی بیشترین افراد نمونه از رشته علوم انسانی هستند
که این نشان دهنده بالاتر بودن این ویژگی ها در این گروه است.
مقدمه:
سازمان یادگیرنده سازمانی است که با ارتقای دائمی و یادگیری فردی، گروهی و
در نتیجه یادگیری سازمانی کارکنان، موجبات تکامل و بالندگی و پویایی افراد و
سازمان را در تعادل با محیط متغیر فراهم میسازد. در یادگیری سازمانی
ترتیبی اتخاذ میشود که با ایجاد ارتباط بین آگاهی ها و دانش فردی اعضای
سازمان که از تجربیات کاری و سایر مجاری کسب دانش فرا گرفته شده نوعی دانش
جمعی و سازمانی حاصل آید.
سازمان یادگیرنده مفهوم نوینی است که همراه با پیچیده شدن محیط سازمانها
مطرح شده است. هر چقدر عدم اطمینان محیطی ناشی از پچیدگی و تغییرات آن
بالاتر باشد سازمانها برای تطبیق خود با تحولات محیطی نیاز شدیدتری به
دانش و آگاهی گسترده از عوامل محیطی پیدا میکنند.
مفهوم سازمان یادگیرنده با توجه به پیچیدگی روزافزون محیط سازمانی و افزایش
عدم اطمینان در محیط، مفهوم بسیار معتبری است توانایی سازگاری سازمان با
محیط متغیر به یادگیری بستگی دارد. برای رقابت با سازمانهای دیگر، یک
سازمان باید بهتر از آن ها یاد بگیرد و دانش خود را سریع تر و گستردهتر از
آن ها در سراسر سازمان به کار بندد. امروزه، سازمانها و کارکنان آن ها،
باید پیوسته خود را با شرایط و موقعیتهای جدید سازگار سازند تا بتوانند در
دراز مدت دوام بیاورند. این، واقعیت سازمانهای جدید است.