تعداد صفحات:143
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
چکیده
کلید واژه
فصل اول
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت پژوهش
فرضیه پژوهش
متغیرها و تعاریف عملیاتی آن ها
متغیر مستقل
تغییر وابسته
تغییر کنترل
تعریف عملیاتی دینداری
فصل دوم
تعریف دین
دو معنی برای دین در تاریخ ادیان
مشکلات مربوط به ارائه تعریف جامع از دین
خاستگاه و نقش دین
تاریخچه دین داری
ضرورت دین داری و خدا پرستی
ارزش زندگی دینی
آثار دین در زندگی
دین عاملی برای حرکت علمی
دین عاملی برای تقویت عواطف انسانی
دین عامل ثبات در برابر سختیها
دین عاملی برای احیا روح وظیفه شناسی
فواید دین داری در حیطه روان شناختی
آرامش روان
خشنودی و رضایت از زندگی
تغییر خوش بینانه از مرگ
سلامت جسمانی
اعتماد به حاصل کوششهای زندگی
امید به زندگی بهتر در آینده
کاهش جرم و انحراف
نوع درستی و کمک به دیگران
نقش روانی دین
دین و جامعه
نقش اجتماعی دین
تربیت و آمادگی فردی
سازماندهی جامعه
حفاظت از بنیان سالم جامعه
علل رویگردانی از دین
روش های اندازه گیری دین داری
مشاهده رفتار عینی
مقیاسهای کلامی
روش اندازه گیری مستقیم
روشهای اندازه گیری غیر مستقیم
تاریخچه روانشناسی دین
حوزههای مطالعه روابط روانشناسی به دین
روان شناسی دین
روان شناسی دینی
تدوین نظام جامع روان شناسی بر مبنای دین
دیدگاههای نظری در مورد دین
ویلیام جیمز
زیگموند فروید
آلبرت الیس
کارل یونگ
جی استنی هال
آلفرد آدلر
پیر ژانه
تئودول ریبو
فرلو
ارنست موریسیه
اریک فرام
گیرتز
ژان پیاژه
وینگنشتاین
گوردن آلپورت
استیس
پینگر
تایلور
فرانکل
لاکمن
دین از دیدگاه برخی علما و عارفان
مولوی
امام محمد غزالی
علامه طباطبایی
طلاق و تعریف آن
معنای لغوی طلاق
قانون مدنی
حقوق تطبیقی
تاریخچه طلاق در جوامع قدیم
بابل
یونان باستان
هند قدیم
مصر قدیم
ایران باستان
عصر جاهلیت
طلاق در ادیان
طلاق در دین یهود
طلاق در مسیحیت
طلاق در دین زرتشت
طلاق در کشورهای مختلف
کشورهای شوروی سابق
تبت
چین
کشورهای اروپایی و آمریکایی
ایالات متحده آمریکا
کشور فرانسه
نظر اسلام پیرامون طلاق
مشکلات ناشی از طلاق
مشکلات عاطفی
مشکلات اجتماعی
مشکلات فرزندان
علل و عوامل طلاق
چند گانگی عوامل
شبکه منحصر به فرد عوامل
عوامل مکنون
طبقهبندی عوامل
عوامل غالب
عوامل کلان
عوامل میانه
عوامل خرد
بهانه و عوامل
تعدد ابعاد
ابعاد روان شناختی
ابعاد جامعه شناختی
ابعاد حقوقی
ابعاد دیگر طلاق
طلاق عاطفی
طلاق اقتصادی
طلاق قانونی
طلاق توافقی والدین
طلاق اجتماعی
طلاق روانی
طلاق از دیدگاه روابط انسانی
دیدگاههای نظری پیرامون طلاق
پل بوهانون
ویلیام گود
فریکو فری
برتر راسل
دورکیم
شلسکی
پارسونز
تحقیقات پیشین در زمینه دین داری و طلاق
فصل سوم
طرح پژوهشی
جامعه آماری
نمونه پژوهش
روش تحقیق
ابزار پژوهش
روش جمع آوری اطلاعات
روش کتابخانهای
روش میدانی
اعتبار یا روایی
اعتماد یا پایایی
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل دادههای آماری
فصل پنجم
خلاصه نتایج پژوهش
محدودیت های پژوهش
پیشنهادات
منابع
پیوست
چکیده:
پژوهش حاضر با عنوان بررسی رابطه دین داری با طلاق بین زنان شهر تهران با هدف بررسی تاثیر برخی عوامل بر طلاق صورت گرفت.
طرح پژوهش در این تحقیق توصیف نمیباشد. جامعه آماری متشکل از 60 زن شهر
تهران میباشد و به روش تصادفی، با در نظر گرفتن تمایل آزمودنی ها برای شرکت
در آزمون انتخاب گردیدهاند.
ابزار پژوهش شامل پرسشنامه معبد میباشد.
جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند راهه (Anoua) استفاده شد.
مقدمه:
نقش دین در رابطه با بهداشت و شفا از قرون بسیار دور شناخته شده است. در
طول هزاران سال دین و پزشکی در مداوا و کاهش رنج های انسان شریک یکدیگر
بودهاند. متخصصان بهداشت روانی نیاز دارند که از اثرات مثبت دین آگاه
شوند. تئوری های آسیب شناختی و روان درمانی سکولار هستند و به دین بعنوان
عاملی برای سلامت نپرداختهاند. در حقیقت در سال های ابتدایی دین را بعنوان
یک عامل ضد بهداشتی معرفی کردند. در حالی که فقط دین بیرونی است که با
جنبههای ناسالم زندگی ارتباط دارد ولی دین درونی شده و اعتقادات قلبی و
واقعی به طور موثر و مثبتی بر بهداشت روان اثر میگذارد.
طلاق را از مهم ترین پدیدههای حیات انسانی تلقی میکنند. این پدیده دارای
اضلاعی به تعداد تمامی جوانب و اضلاع جامعه انسانی است. نخست یک پدیده
روانی است زیرا بر تعادل نهتنها انسان ها- بلکه فرزندان، بستگان، دوستان و
نزدیکان آنان اثر میگذارد. در ثانی پدیدهای است اقتصادی چه به گسست
خانواده بعنوان یک واحد اقتصادی میانجامد و ایجاد تعادل روانی انسان ها،
موجبات بروز اثراتی سهمگین در حیات اقتصادی آنان نیز فراهم میسازد. گذشته
از این، طلاق پدیدهایست موثر بر تمامی جوانب جمیعت در یک جامعه، زیرا از
طرفی بر کمیت جمعیت اثر مینهد. چون تنها واحد مشروع و اساسی تولید مثل
یعنی خانواده را از هم میپاشد، از طرف دیگر بر کیفیت جمعیت اثر دارد. چون
موجب میشود فرزندانی از منتهای خانواده تحویلجامعه گردند، که به احتمال
زیاد فاقد شرایط لازم در راه احراز مقام شهروندی یک جامعهاند.
طلاق همان گونه که یک پدیده اجتماعی است و در راه شناخت آن به علل و عوامل
اجتماعی باید پرداخت یک پدیده روانشناختی یا بهتر (روانشناختی- جامعه
شناختی) نیزهست. باید از طریق آموزش، حساسسازی انسانها، آگاه سازی آنان و
در نهایت ایجاد همدلی چنان کرد که حتی نام طلاق، زشت باشد انسان را ناخوش
آید و دل را آزار دهد.
حراست از میثاق مقدس زوجیت، هدفی پاک و بزرگ است، چه برای سعادت انسانها،
چه برای جامعه، در کشاکش گردونه زندگی، آنانی باقی میمانند که رشتههای
پیوند خانوادگی آنان مستکمتر است. در سختیهای زندگی تنها خانواده پیام آور
جاودان محبت و حمایت است و آنان که به دیگر نهادها دل خوش کنند، با شکست
روبرو میشوند.