تعداد صفحات:115
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
فصل اول
مقدمه
بیان مسئله
هدف تحقیق
اهمیت و ضرورت تحقیق
فرضیههای تحقیق
جامعه آماری
نمونه آماری
ابزار پژوهش
تعریف اصطلاحات
معلولیت
معلولیت جسمی – حرکتی
خلاقیت (تفکر خلاق)
خودپذیری
خود
خودپنداری
رواننژندی (روان رنجوری)
خودشکوفایی
توانبخشی
فصل دوم
پیشینه تحقیق
بررسی تاریخی
تعریف خلاقیت
عوامل موثر بر خلاقیت
رابطه خلاقیت و ویژگی های شخصیتی
دیدگاه روانکاوی از خلاقیت
دیدگاه گیلفورد درباره خلاقیت
دیدگاه تورنس درباره خلاقیت
خلاصهای از تاریخچه نظریههای خود
مازلو و نظریه خود
چگونگی شکلگیری خود
خودپنداری
رشد خودپنداری در نوجوانی
خودواقعی و خود آرمانی
خودشکوفایی و خلاقیت
نقش تصویر ذهنی بدن در خودپنداری نوجوان
مروری بر دنیای معلولین
معلول چیست؟
علل معلولیتها
انواع معلولیت
جنبههای روانی معلولیت جسمی – حرکتی
معلولیت جسمی – حرکتی و خودپنداری
مشکلات ناشی از معلولیت و نقایص بدنی
تاثیر والدین بر شخصیت افراد معلول جسمی – حرکتی
توان بخشی معلولین جسمی – حرکتی
فصل سوم
موضوع تحقیق
جامعه آماری
گروه مقایسه
روش نمونهگیری
روش تحقیق
ابزار تحقیق
آزمون خلاقیت تورنس
نمرهگذاری پرسشنامه
آزمون خودپذیری
نمرهگذاری آزمون خودپذیری
روش آماری
نحوه اجرای آزمون
فصل چهارم
نقد و اعتبار فرضیهها
فرضیه شماره 1
فرضیه شماره 2
فرضیه شماره 3
فصل پنجم
خلاصه فصول قبل
تفسیر و نتیجهگیری
پیشنهادات
محدودیتها
ضمائم
منابع مورد مطالعه
فهرست جداول:
مقایسه میانگین خلاقیت نوجوانان دختر معلول جسمی – حرکتی و نوجوانان دختر غیرمعلول
دادههای مربوط به خلاقیت نوجوانان دختر معلول جسمی – حرکتی و خلاقیت نوجوانان دختر غیرمعلول
دادههای مربوط به خلاقیت نوجوانان دختر معلول جسمی – حرکتی و خلاقیت نوجوانان دختر غیرمعلول
مقایسه میانگین خصوصیتهای منفی شخصیتی بین نوجوانان دختر معلول جسمی – حرکتی و غیر معلول
دادههای مربوط به خصوصیتهای منفی شخصیتی بین نوجوانان دختر معلول جسمی – حرکتی و نوجوانان دختر غیرمعلول
مقایسه همبستگی پایین بودن خلاقیت نوجوان معلول با خود پذیری کمتر آن ها
دادههای مربوط به همبستگی پایین بودن خلاقیت نوجوانان معلول با خودپذیری کمتر آن ها
چکیده تحقیق:
تحقیق حاضر بررسی تاثیر معلولیت جسمی – حرکتی نوجوانان دختر بر خلاقیت آن
ها را مورد مطالعه قرار میدهد. هدف از این تحقیق نیز بررسی چگونگی تفکر
خلاق در افراد معلول جسمی – حرکتی و نیز یافتن همبستگی اجتماعی صفات شخصیت و
نیروی خلاق در این افراد است.
در این تحقیق بعد از تعاریف متعدد از خلاقیت، مراحل و عوامل موثر بر خلاقیت
به رابطه خلاقیت و ویژگی های شخصیتی اشاره شده است. همچنین با مطالعه
مفهوم خودپنداری و نقش تصویر ذهنی بدن در خودپنداری نوجوانان این مساله
روشن میشود که بطور کلی تصویر ذهنی بدن بعنوان آگاهی کامل شخص از بدن خودش و
امکانات آن برای حرکت و جنبش میباشد و محققان بر اهمیت نهایی تصویر ذهنی
بدن بر سازگاری روانی و هیجانی تاکید کرده اند. اثر معلولیت فرد بر روی
رفتارش بیشتر غیرمستقیم است تا مستقیم. همچنین سطح آرزوی فرد نهایتاً به
خودپنداری او بستگی دارد. چگونگی واکنش افراد نسبت به یک فرد معلول مهم تر
از معلولیت واقعی اوست. خودپنداری افراد بیشتر از ناتوانی آن ها در
رفتارشان تاثیر دارد.
از سوی دیگر مرور تحقیقاتی که درباره جنبه های روانی معلولیت جسمی – حرکتی
به عمل آمده آشکار میسازد که در اکثر افراد معلول ادراک خود و خودپنداری و
ارزیابی از خود تحت تاثیر معلولیت جسمانی قرار میگیرد.
جامعه تحقیق ما معلولان جسمی – حرکتی مراکز توانبخشی در مقطع نوجوانی است
که 50 نفر بودند و برای مقایسه نیز 50 نفر از دانش آموزان دوره راهنمایی و
دبیرستان شهر تهران انتخاب شدند. در این تحقیق آزمون مورد استفاده قرار
گرفت.
1) آزمون خلاقیت تورنس که شامل 60 سوال بود و 2) آزمون خودپذیری که شامل 30 سوال بود.
مقایسه و تجزیه و تحلیل نمرات دو گروه نشان داد که گروه معلولان جسمی –
حرکتی بطور معنی داری از گروه مقایسه پایین تر بودند همچنین نمرات خودپذیری
گروه معلولان نیز پایین تر از گروه مقایسه بود. محاسبه همبستگی بین خلاقیت
و خودپذیری نیز رابطه مثبت را بین خلاقیت و خودپذیری را نشان میدهد.