تعداد صفحات:78
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
چکیده تحقیق
فصل اول
طرح تحقیق
مقدمه
بیان مساله
ضرورت و اهمیت تحقیق
اهداف تحقیق
سوالات و فرضیات تحقیق
روش تحقیق
جامعه پژوهش و حجم نمونه
تعریف واژهها و اصطلاحات
فصل دوم
پیشینه تحقیق
مبانی نظری
تعریف افسردگی
علایم افسردگی
دیدگاهها و مکاتب مرتبط با افسردگی
پژوهش های انجام شده پیرامون موضوع تحقیق
پژوهش های انجام شده در خارج از کشور
پژوهش های انجام شده در داخل ایران
فصل سوم
روش تحقیق
روش تحقیق
روش آماری
متغیرهای تحقیق
جامعه تحقیق
حجم نمونه
ویژگیهای نمونه
ابزار سنجش
اعتبار و روایی ابزار سنجش
روش جمعآوری اطلاعات
ابزار اندازهگیری
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات
آزمون فرضیه
جداول آماری
فصل پنجم
بررسی و نتیجه گیری
نتیجهگیری از سوالات و فرضیات تحقیق
محدودیتهای تحقیق
میزان همبستگی بین یافتههای تحقیق حاضر و تحقیقات قبلی
پیشنهادات
منابع
ضمائم
چکیده تحقیق:
پژوهش حاضر به منظور بررسی و مقایسه میزان افسردگی بین دانشآموزان دختر و
پسر مقطع متوسطه در شهرستان کوهدشت انجام گرفت. به این صورت که تعداد 40
نفر از دانشآموزان (20 نفر دختر و 20 نفر پسر) با روش نمونهگیری خوشهای
بطور تصادفی انتخاب و بر اساس آزمون افسردگی بک مورد آزمون واقع شدند.
مطابق اغلب یافتههای پیشین به خصوص در خارج از کشور) یافتههای پژوهش حاضر
نشان میدهند که در کل افسردگی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه بطور معناداری
بالاتر از میزان افسردگی دانشآموزان پسر در این مقطع میباشند.
همچنین برحسب نتایج تحلیل آماری t استودنت برای گروههای مستقل با درجه
آزادی 38=d.f و در سطح آلفای (5/0 = ) جهت بررسی فرضیه یک سویه که «
میزان افسردگی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه بطور معناداری بالاتر از میزان
افسردگی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه میباشد» نتایج بیانگر تفاوت معنی
دار بین میزان افسردگی دو گروه میباشد.
مقدمه:
افسردگی متداول ترین بیماری بین اختلالات روانپزشکی به شمار میرود، بطوری
که درصد بالایی از کلیه بیماران بستری در بیمارستانها را این نوع بیماری
تشکیل میدهند، هر روز، در مراکز درمانی دنیا، میلونها نفر به وسیله
متخصصان امر بعنوان مراجع افسرده تشخیص داده میشوند. همه افراد در مرحلهای
از زندگی دچار افسردگی میشوند و به عبارتی 25% افراد و یا شاید تعداد
بیشتری از مردم عادی، حداقل یک بال در زندگی دچار افسردگی شدهاند درصد
زیادی از افراد هر جامعه، در شرایط زمانی خاص، به علت انواع استرسها،
روابط میان فردی ناسالم و آسیب پذیر، انواع فقدانها، مشکلات و درگیری های
خانوادگی یا زناشویی تنهایی، درگیری اجتماعی یا شغلی، طلاق و جدایی، قرار
گرفتن در تضادهای درونی و همینطور اجتماعی، نداشتن حمایتهای اجتماعی، رشد
ناسالم دوران کودکی، بهداشت روانی نازل در جامعه، بغرنجی شرایط زندگی،
صنعتی شدن و بسیاری عوامل دیگر ممکن است دچار افسردگی شوند.
افسردگی در همه افراد جامعه، ثروتمند و فقیر، نوجوان، جوان و پیر، زن و
مرد، متاهل و مجرد دیده شده است. اما بعضی از افراد بیشتر از دیگران مستعد
ابتلا به افسردگی هستند. شیوع افسردگی در زنان دو برابر مردان گزارش شده
است. همچنین بیماری از متخصصان بالینی معتقدند که افسردگی در افراد
میانسال، نوجوان، کودکان و حتی خردسالان بطور یکسان شایع است هرچند
نشانههای مرضی در گروههای مختلف سنی متفاوت است.
با توجه به این که دانشآموزان مقطع متوسطه از طرفی (رواج سن نوجوانی و
بحرانهای این دوره و از طرفی دیگر در آستانه اتمام مقطع متوسطه و ورود به
یک دوره آموزشی نوین بنام پیشدانشگاهی قرار دارند که این شرایط آنان را از
بحران های روانی مصون نمیدارد. بنابراین پژوهش حاضر سعی دارد که از وضعیت
افسردگی دانشآموزان مقطع متوسطه آگاهی یابد.