تعداد صفحات:44
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
پیشگفتار
موسیقی محلی (فولکلور)
موسیقی آذربایجان
موغام
آواز در موغام
تاثیرات روحی و روانی موغام
دستگاه
رنگها
دستگاههای موغام آذربایجان
درآمد
گوشه
آواز
موغام راست
موغامهای خانواده راست
دستگاه ماهور هندی
اورتا ماهور
بایات قاجار
دوگاه
موغام شور
موغام سهگاه
زابل سهگاهی
چهارگاه
شوشتر
موغامهای با حجم کوچک
مقدمه:
هر ملتی برای خود ارزشها و آرمانهایی دارد که این ارزشها برای آن ملت جایگاه خاصی دارد. موسیقی نیز یکی از شاخصهای یک ملت میباشد.
موسیقی آذربایجان یکی از دیر نوازترین موسیقی های امروزه میباشد. مطالبی که
در این تحقیق میخوانید، گوشهای از زیبایی های موسیقی آذربایجان میباشد.
پیشگفتار:
در این تحقیق گونه سعی در به دست دادن تعریف ویژه از موسیقی نیست، تنها
هدف در سیر تاریخی موسیقی در بخشی از خاک کشور عزیزمان، ایران است. موسیقی
آذری که یکی از ابعاد شکل دهنده فرهنگ موسیقی ماست، مانند بخشهای دیگر در
دورانهای مختلف تاریخی دچار افت و خیز بود و فراز و فرودهایی داشته است و
با توجه به این که هر موسیقی، زبان مشترک بشری است و تاثیر گذار و تاثیر
پذیر از سایر فرهنگها و این که توجه داشته باشیم بسیاری از سرزمینها و
کشورهای همجوار در روزگاران دور و نزدیک، در محدوده مرزهای ایران قرار
داشتهاند و هر یک اکنون مستقل هستند و همین دوری و نزدیکی ایجاب میکند
برای تحقیق در مورد هر یک از ابعاد فرهنگی و اجتماعی بخشی از کشورمان،
حوزهای وسیع در داخل و خارج مرزهای کنونی مد نظر قرار گیرد.
و لذا تحقیق در خصوص موسیقی آذری از این قاعده مستثنی نبوده و برای رسیدن
به یک نتیجه مطلوب، بایستی موسیقی آذری در بین اقوام و ملل گوناگون که در
پیرامون کشور ما به زبان آذری (ترکی) سخن میگویند، مورد تحقیق و مطالعه
قرار گیرد و از تمامی منابع موجود در زمینههای فرهنگی و تاریخی مربوط به
موسیقی و تاریخ آن برای رسیدن به هدف بهره گرفت، یا بطور کلی، تحقیق علمی و
پایهای ایجاب میکند که ما از کلیه ابزارها و منابع استفاده کرده و در
صورت لزوم با اساتید موسیقی بصورت چهره به چهره صحبت کنیم، سازها و کارکرد
آن ها را بشناسیم، و تا حدودی با گوشهها، زوایا، پردهها و دستگاهها،
ردیفها الحان مختلف آن بخش از موسیقی مورد مطالعه آشنا باشیم و مهم تر از
همه، زبان و گویش مورد محاوره را تا حدودی درک کنیم، اما ما در نظر داریم
در این تحقیق به موسیقی آذری بعنوان یک موسیقی محلی (فولکلور) نگاه کرده و
از این دریچه کوچک و تنها در محدود خاک ایران آن را مورد بازنگری قرار
دهیم. زیرا معتقدیم، موسیقی آذری (ترکی) در گستردگی وسیعی از جهان مثل
مغولستان، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه و … رواج داشته و به تبع حوزه
جغرافیایی خود، تغییراتی کم و زیاد در آن به وجود آمده است، از این رو همان
طور که قبلاً گفته شد، در این تحقیق سعی شده به موسیقی آذربایجان بعنوان
یک موسیقی محلی و فولکلور نگاه کنیم.
امیدواریم هنرمندان این عرصه، مخصوصاً نوازندگان و خوانندگان آذری زبان که
در راه پرپیچ و خم هنر موسیقی آذری، ضربات سنگین روزگاران نامساعد را تحمل
کردهاند و با پایداری و خلاقیت خویش و با فداکاری ها و تلخکامیی ها،
عاشقانه در باروری و حفظ این هنر کوشیدهاند.