تعداد صفحات:41
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
مقدمه
زمینه
عوامل مؤثر در آموزش
شاگرد
توصیههایی در شیوههای تدریس
استــاد
ویژگیهای استاد
داشتن و اطلاعات کافی
آشنایی با شیوههای تدریس
شخصیت
قدرت و رهبری
تفکر حرفهای
بهسازی شیوه تدریس
مداومت در استفاده از شیوه صحیح تدریس
ارزیابی شیوههای تدریس
رفع معایب شیوه تدریس
دستیابی به بهترین شیوه تدریس
توجه به جنبههای خاصی از آموزش
عوامل مؤثر در بهسازی شیوههای تدریس
تدریس
تهیه
ارائه
اجرا (عمل)
آزمون
مرور / بحث و انتقاد
ارتباط تدریس و یادگیری
عوامل مؤثر در کیفیت درس
ارزشیابی کیفیت تدریس
مهارت های ارائه درس
مقدمهچینی (مهارت زمینهسازی)
جمعبندی (اختتام)
تنوع انگیزهها
حرکات معلم
تمرکز بخشی رفتاری
تغییرات در الگوهای سخنرانی
تغییر در واکنشهای متقابل
کانال های ارتباطی حسی
واضح بودن توضیح
تداوم
سادگی
روشن بودن
استفاده از مثالها
طرح سوال و پرسش
عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی
هدف
آمادگی
انگیزش
فعالیت
تمرکز
سازماندهی
پاسخ
فهم
تمرین یا تکرار
واکنش نسبت به ناکامی
نمودار عوامل مؤثر در تدریس از نظر پروفسور شولمن
الـگوی تـدریـس
خانواده اجتماعی
یاران در یادگیری (از تفحص دو نفری تا گروهی)
ایفای نقش (بررسی ارزش ها و رفتار اجتماعی)
کاوشگری به روش محاکم قضایی (یادگیری تفکر در باب خط مشی اجتماعی)
تطبیق با تفاوت های فردی (نظریه سیستمهای مفهومی)
خانواده اطلاعات پردازی
تفکر استقرایی (گردآوری، سازماندهی، کنترل اطلاعات اولیه)
دریافت مفاهیم (مهارتهای اساسی تفکر)
یادسپاری (دریافت درست حقایق)
یادگیری از عرضه مطالب (پیشسازمان دهندهها)
آموزش کاوشگری ( از حقایق تا نظریهها)
بدیعهپردازی (افزایش تفکر خلاق)
عقل رشد یابنده (وفق دادن الگوها با رشد شناختی)
خانواده فردی (قراردادن فرد در کانون توجه)
تدریسی که امر و فرمان در آن نباشد (غیردستوری)
مفاهیم خود (الگوسازی حالات خوب نشو و نما)
خانواده سیستمهای رفتاری (نظریه رفتار)
یادگیری تسلط یاب، آموزش مستقیم و نظریههای یادگیری اجتماعی
خودگردانی در یادگیری (استفاده از بازخورد برای تغییر رفتار)
تربیت و خودتربیتی: یادگیری از شبیهسازها ( از مهارت های اساسی تا اکتشافات فضایی)
شرایط یادگیری (دقیق ساختن آموزش)
نتیجهگیری
منابع و مآخذ
مقدمه:
دنیای امروز دنیایی است با ابعاد و ویژگی های مختلف و گوناگون که ماهیت این
ابعاد نحوه زندگی را در جوامع و کشورهای مختلف روشن مینماید. برای زیستن
در این جهان پارامترها و فاکتورهای بسیاری وجود دارد که در صورت آگاهی از
روش صحیح برخورد با این عوامل و استفاده از این روش ها میتوان به بهترین
نحو زیست به جرأت میتوان یکی از مهم ترین مواردیکه از ابتدای خلقت تاکنون
بشر یا آن برخورد داشته و سعی در بهبود آن همواره در نظرش بوده را آموزش و
پرورش یا تعلیم و تربیت دانست. با مراجعه به قرآن کریم در می یابیم که حتی
قبل از این که انسان پای به عالم خاکی بگذارد نیز در حال آموزش بوده است.
خداوند به آدم (ع) علم اسرار آفرینش را آموخت تا از اسرار معنوی و مادی
جهان آگاه یابد. این آیه مؤید چند نکته اساس و مهم میباشد که به این شرح
میباشد.
الف- اهمیت آموزش و پرورش در زندگی
ب- اینکه اولین آموزگار انسان خداوند متعال میباشد
ج- این که اولین دانشآموز حضرت آدم بوده است
باید این مسئله را دانست که برای دست یابی به آموزش بهتر و مفیدتر نیاز به
آگاهی و استفاده از مواردی میباشد که مهم ترین آنها شیوه تدریس معلم در
کلاس درس میباشد. با نگاهی به گذشته متوجه میشویم که در هر عصر و دورهای
با توجه به تعداد شاگردان، موضوع درس و شخص مدرس شیوهها متفاوت بود و با
گذشت زمان و نحوه تحقیقات مختلف بر تنوع و تعداد این شیوهها افزوده شده
است. و بایستی اذعان داشت که هدف از پیدایش و استفاده از این شیوهها
یادگیری و فهم هر چه بیشتر مطالب و موضوعات درسی و در نهایت رشد همه جانبه
دانشآموز میباشد، بدیهی است که هر آموزگاری در کلاس درس از روش یا روش
هایی استفاده مینماید که این روش ها با توجه به عواملی از قبیل ماهیت و
محتوای درس، سن و سال دانشآموز، علاقمندی وی به مطلب آموزشی و … میتواند
در رشد همه جانبه فراگیران مفید و یا بی بهره واقع شوند پس در تعیین و
استفاده از این روش ها هم بایستی دقت و اهتمام لازم را به عمل آورده، و این
که کدامیک از روش ها مفیدتر میباشد را تشخیص دهد.
امروزه در شناساندن روش های مناسب آموزش و پرورش تحقیقات فراوانی صورت
گرفته است. دفتر بینالمللی تعلیم و تربیت وابسته به یونسکو تعداد بیش از
300 روش تدریس شناخته شده را ذکر مینماید.