تعداد صفحات:53
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
تقدیر و تشکر
چکیده
فهرست مطالب
فهرست جداول
فصل اول: طرح تحقیق
مقدمه
بیان مسأله
اهمیت و ضرورت مسأله
اهداف
سؤالات و فرضیهها
متغیرها و تعاریف عملیاتی
فصل دوم: پیشینه تحقیق
مبانی نظری
مبانی تجربی
مدل تحلیلی
فصل سوم: روششناسی
روش تحقیق
جامعه آماری
نمونه آماری
ابزارها
روش های آماری
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
فصل پنجم: نتیجهگیری
بحث بر یافتهها
محدودیتها
پیشنهادات
منابع و مأخذ
ضمائم
پرسش نامه
مقدمه:
یکی از مهمترین صفات بشری برای رسیدن به هدفهایی که انسان در پیش دارد عزت
نفس است برخورداری از اراده و اعتماد به نفس قوی، قدرت تصمیمگیری و
ابتکار، خلاقیت، سلامت فکر و بهداشت روانی ارتباط مستقیمی با میزان عزت نفس
و احساس خود ارزشمندی دارد.
منظور از عزت نفس، احساس و تصوری است که فرد به مرور زمان نسبت به خویشتن
در ذهن میپروراند. به عبارت سادهتر، عزت نفس یعنی، ارزیابی فرد از خودش،
حال این برداشت و ارزیابی میتواند مثبت و خوشایند باشد، یا منفی و
ناخوشایند.
کودکانی که از عزت نفس بالایی برخوردارند، معمولاً احساس خوبی نسبت به خود
دارند و بهتر میتوانند اختلافات خود را با سایر کودکان حل کنند و در مقابله
با مشکلات، ناملایمات و ناکامیها مقاومترند این کودکان اغلب خندهرو و
خوشبین، منطقی و دارای خودپنداری مثبت هستند و از زندگیشان لذت میبرند.
برعکس، کودکانی که دارای عزت نفس پایینی هستند، اغلب در مواجهه با مشکلات و
سختیها دچار اضطراب فراوان و ناکامی میشوند. این گروه از کودکان معمولاً
در حل تعارضات و اختلافات موجود با سایر هم سن و سالانشان مشکل دارند آنها
دائم با افکار انتقادی از خویشتن، موجب اذیت و آزار خود میشوند.
برای این که کودکان و نوجوانان بتوانند از حداکثر ظرفیت ذهنی و
توانمندیهای بالقوهی فرد برخوردار شوند میبایست از نگرش مثبت نسبت به
فرد و محیط اطراف و انگیزهای غنی برای تلاش و کوشش بهرهمند شوند بیشک
نوجوانانی که دارای عزت نفس قابل توجهی هستند، نسبت به همسالان خود در
شرایط مشابه، پیشرفت تحصیلی و کارآیی بیشتری از خود نشان میدهند و نیز از
بارزترین ویژگیهای صاحبان تفکر واگرا و افراد خلاق، داشتن اعتماد به نفس و
عزت نفس بالاست.
لذا پرورش عزت نفس در کودکان و نوجوانان از مهمترین وظایف اولیاء و مربیان
میباشد که در این ارتباط بیشترین نقش برعهدهی الگوهای رفتاری است.
موفقیتهای تحصیلی و شکستهای تحصیلی فرد در مدرسه و مسائل مربوط به تحصیل
متقابلاً بر عزت نفس و عزت نفس بر تحصیل تأثیر میگذارند که میزان تأثیر آن
از جامعهای به جامعه دیگر فرق میکند.