تعداد صفحات:65
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
فصل اول
دیباچه
موضوع تحقیق
اهمیت و فایده تحقیق
هدف تحقیق
فرضیه تحقیق
تعاریف اصطلاحات
فصل دوم
بررسی تاریخی
خشنودی شغلی چیست؟
ریشه و سرچشمه خشنودی چیست؟
رضایت شغلی به عنوان یک متغیر وابسته
رضایت شغلی به عنوان یک متغیر مستقل
همبستههای خشنودی شغلی
اهمیت خشنودی شغلی
نظریههای در ارتباط با خشنودی شغلی
خشنودی شغلی و کارکرد
بررسی خشنودی شغلی
ناخشنودی شغلی و پیامدها
نقش ارزشها و انتظارات شغلی کارمند
پیشنهادات
منابع
دیباچه:
این قولی است که جملگی برآنند و از دیر زمان تاکنون مهم ترین عامل پیشرفت
یک کشور را نیروی انسانی آن به شمار میآورند. برای اثبات مطلب به بازکاوی
گذشته نیازی نیست. چرا که نگاهی به تاریخ قرن اخیر، به ویژه پس از جنگ
جهانی دوم، نشان میدهد بسیاری از کشورهای پیشرفته کنونی در آن زمان در
وضع بسیار نابسامانی به سر میبرند آنان بطور مستقیم و غیرمستقیم درگیر بزرگ
ترین جنگ تاریخ بودند و برخی از آنها هست و نیز خود را در این جنگ باختند.
اما طولی نکشید که دوباره قد برافراشتند و اینک در شمار غولها و بزرگان
علم و تکنولوژی جهان هستند.
بیشک این شکوفایی و نوزایی دوباره دلایل بسیاری دارد که از این میان نقش
نیروی انسانی از مهم ترین آنها است. مدیران ارشد و تصمیم گیران رده بالای
آنها به خوبی دریافتند که پرورش نیروی انسانی و توسعه منابع انسانی راه
میان بری است که میتواند آنها را به سر منزل مقصود برساند و به همین دلیل
در برنامه ریزی خود برای مدیریت نیروی انسانی اهمیت ویژهای قایل هستند.
نیروی انسانی ماهر و کارآمد پربهاترین و ارزنده ترین ثروت و دارائی هر کشور
است. بسیاری از جوامع با وجود برخورداری از منابع طبیعی سرشار، به دلیل
فقدان نیروی انسانی شایسته و لایق توان استفاده از این مواهب الهی را
ندارند و روزگار به سختی و مشقت میگذرانند. دیگر ملتها به رغم کمبود
منابع طبیعی، در نتیجه داشتن نیروی انسانی کارآزموده و مناسب به آسایش و
رفاه رسیده اند و با گامهای بلند و استوار مسیر پیشرفت و ترّقی را طی
میکنند.
یکی از شاخههای جدید علم و معرفت که مسأله نیروهای انسانی و دیگر
جنبههای مربوط به دنیای کار را در کانون توجه خود دارد، روانشناسی
صنعتی و سازمانی است. این شاخه از دانش مطالعه علمی رابطه میان انسان و
دنیای کار را وجهه همت خود قرار داده است و سازگاری مردم را در جریان امرار
معاش خود با خصوصیات و ویژگیهای محل کار، با افرادی که در محل کار با
آنان سروکار پیدا میکنند، و با کارها و مشاغلی که انجام میدهند، مورد
مطالعه قرار میدهد. روانشناسی صنعتی و سازمانی، در واقع، کاربرد و بسط
گسترش اصول روانشناسی است به مسائلی که انسان در تجارت و صناعت با آنها
دست به گریبان است.
روانشناسی صنعتی و سازمانی اینک آمیزهای است از علم و عمل که زمینههای
تخصصی متعدد و گستردهای از قبیل روانشناسی امور استخدامی، رفتار سازمانی،
روانشناسی مهندسی، مشاور حرفهای، روابط صنعتی، روانشناسی مدیریت،
روانشناسی مصرفکننده و جز اینها را با مباحث فرعی متنوع در بر میگیرد. از
لحاظ علمی در پی بسط و گسترش علم و معرفت در خصوص مردم در دنیای کار است.