تعداد صفحات:73
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
فصل اول
مقدمه
تعریف موضوع تحقیق
سوال های ویژه تحقیق
روش تحقیق
اهمیت و ارزش تحقیق
معنی لغوی تربیت
تربیت از نظر اصطلاحی
معنی تعلیم
معنی لغوی الگو
معنی اصطلاحی
فصل دوم
سابقه موضوع تحقیق
ضرورت و اهمیت تعلیم و تربیت
تعلیم و تربیت در اسلام
مهم ترین مراکز تعلیم و تربیت
دین چیست؟
ویژگی های روش اسلامی
تعریف تربیت
ویژگی های تعلیم و تربیت اسلامی
تفاوت های فردی از نظر قرآن کریم
انواع وراثت
ویژگی های رفاقت جوانان
مراحل تربیت
اهمیت تربیت کودک در خردسالی
پرورش ایمان و اخلاق
اهمیت رورش و تربیت اسلامی
احترام به شخصیت کودکان
نتایج کرامت و یا حقارت شخصیت
تحولات فرهنگ و تعلیم و تربیت
احتیاجات جامعه و تعلیم و تربیت
فلسفه اجتماعی و تعلیم و تربیت
تنبیه غیر بدنی
تشویق
نیاز کودکان به تحسین
آیا تربیت امکان پذیر نیست؟
روش الگویی
تربیت در گذشته
تعلیم و تربیت نوین
بازیابی فکری
اجتماعی ساختن محیط تربیتی
تحول تربیتی چگونه به وجود آمد؟
پرورش اخلاقی
تربیت اجتماعی
نقش بازی در تربیت
مسؤولان تربیت و مسؤولیت سنگین آن ها
عوامل مؤثر در تربیت و ضرورت هماهنگی بین آن ها
فصل سوم
روش تحقیق
روش جمع آوری اطلاعات
فصل چهارم
یافته های تحقیق
فصل پنجم
پیشنهادها
فهرست منابع

تعریف موضوع تحقیق:
تحقیق در زمینه تعلیم و تربیت و روش های آن در تاریخ تعلیم و تربیت انسان به خصوص جهان معاصر تازگی ندارد ولی با توجه به اهمیتی که روش ها برای دستیابی به اهداف تعلیم و تربیت دارند الخصوص از این نظر دیدگاه معصومین علیه السلام عنوان این تحقیق است.
قسمت عمده ای از مشکلات اخلاقی بر اساس روش های تربیتی نادرست و غیر اسلامی ایجاد میگردد. مطالعه تاریخ تعلیم و تربیت در اسلام نشان میدهد تربیت انسان متقی، مؤمن متعهد و خداجو بر اساس روش های اصول الهی. اسلامی امکان پذیر است. در منابع معتبر اسلامی آیات و روایات بسیاری در زمینه های اصول و روش های تربیتی اسلام آمده است.