تعداد صفحات:16

نوع فایل:word

فهرست مطالب:

مقدمه

تعریف حماسه

حماسه‌های مقدس

ویژگیهای خاص حماسه حسینی

شخصیت خاص قهرمان کربلا

حسین، یک شخصیت حماسی

شجاعت و شهامت والای قهرمان کربلا

اوج عرفان و عبودیت در وجود امام حسین

واقع‌بینی و بصیرت نیرومند قهرمان حماسه

حسین مصلحی بزرگ

هدف در حماسه عاشورا

هدف حماسه کربلا از زبان قهرمان حادثه

سفر برای رسیدن به هدف

یاران امام حسین علیه السلام

پلیدی دشمنان اباعبدالله

آثار و نتایج حماسه تاریخی حسین

دو صفحه تاریخچه کربلا

منابع و مآخذ


مقدمه :

سخن گفتن از واقعه عظیمی چون حادثه عاشورا، کار ساده‌ای نیست، قلم را در این راه یارای همدلی نیست بلکه سنگینی کار آنچنان احساس میشود که گویا این کار در حیطه توانایی های بشری ما نیست بلکه باید امدادی غیبی فیوضات خود را از دریچه ذوق و قریحه سرشار انسانی حساس جاری کند تا اندکی حق مطلب ادا شود. به نظر میرسد اولین ویژگی غیر عادی بودن حادثه عاشورا همین نکته باشد. شاید مهمترین دلیل قاصر بودن زبان در بیان عاشورا و وقایع آن، این است که عاشورا فقط یک روز نیست بلکه تمام تاریخ است، از ابتدای خلقت آدم تا قیامت کبری و کربلا فقط یک مکان خاص نیست بلکه تمام جهان است به وسعت تمام خلقت.

کلٌّ یوم عاشوراء و کّلّ ارض کربلا

عاشورا واقعه‌ای عادی و معمولی نیست که بتوان با یک نگاه بشری و مادی از کنار آن گذشت و به راحتی وقایع آن را تجزیه و تحلیل و مورد حساب و کتاب‌ مادی قرار داد. عاشورا فقط محرومیت عزیزترین بندگان خدا از نعمتی که آن را بر هر جاندار روا داشته است، نیست، عاشورا فقط تشنگی و عطش و سیاه دیدن آسمان از فرط تشنگی نیست، عاشورا فقط اسارت خاندان و فرزندان رسول خدا نیست، عاشورا فقط کشته شدن خون خدا به دست لئیم‌ترین افراد بشریت نیست عاشورا فقط عظیم‌ترین مصیبت آسمان ها و زمین نیست، بلکه عاشورا بسیار عظیم‌تر از این هاست.

شاید حماسه کوچک ترین واژه‌ای باشد که بتوانیم به وسیله آن واقعه عاشورا را به نوعی از دیگر حوادث معمول دنیوی جدا کنیم هر چند این حماسه عظیم با حماسه‌های معمولی نیز قابل قیاس نیست. این مقوله در پی آن است که با بیان قاصر به بررسی برخی از ابعاد حماسی حادثه عاشورا بپرازد.

لینک دانلود